- PII
- S30346010S0132162525050119-1
- DOI
- 10.7868/S3034601025050119
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 5
- Pages
- 125-138
- Abstract
- Today, there are 34 flagship (regional) universities in the most developed and promising regions of Russia. These are “second-tier” universities following the leaders - National Research (29) and Federal (10) Universities. The specific and main task of the flagship university is to become the “engine” of the socio-economic development of the region by training the required professional personnel, developing and implementing innovative technologies. In addition to implementing higher professional education (HPE) programs, they master new technologies, including digital ones, within the framework of additional professional education and advanced training (APE) for the personnel of local (regional) knowledge-intensive (innovative) enterprises. At the same time, it turned out that the use of digital teaching methods (machine learning) in APE is especially effective and, in many ways, anticipates their use in APE. This turned out to be possible because the APE (corporate education) sphere is a least regulated and formalized, and enterprises have the best understanding of their needs for qualified personnel and are not inclined to spend extra time and money on their (re)training. The article examines features of interaction between flagship universities and local enterprises and businesses including through digital educational technologies. The conceptual framework of the study is defined by the “Triplex” model of Henry Etzkowitz: universities/research institutes - enterprises/business - state/regional administrations. The novelty of the study is seen in a comprehensive approach to the current analysis of the flagship universities role as drivers of territorial development.
- Keywords
- опорный университет региональные производственные компании развитие регионов дополнительное профессиональное образование
- Date of publication
- 08.12.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 50
References
- 1. Волков А. Т. и др. Инновационная инфраструктура вуза: Учебно-методическое пособие / Под общ. ред. Д. С. Медовникова. М.: МАКС Пресс, 2011.
- 2. Двенадцать решений для нового образования. Доклад центра стратегических разработок и Высшей школы экономики. М.: НИУ ВШЭ, 2018.
- 3. Ицковиц Г. Модель тройной спирали // Инновации. 2011. № 4 (150). С. 1-6.
- 4. Кузьминов Я. И., Юдкевич М. М. Университеты в России: как это работает. М.: Издательский Дом ВШЭ, 2021.
- 5. Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна / Пер. с фр. Н. А. Шматко. М.: Институт экспериментальной социологии. СПб.: Алетейя, 1998.
- 6. Морозова Е. В. Обучение студентов российских вузов предпринимательству как способ формирования агентности // Вопросы образования. 2024. № 1. С. 185-213. DOI: 10.17323/vo-2024-17333.
- 7. Наукоемкие производства в системе взаимодействия институтов: монография / Отв. ред. Г. А. Ключарев. М.: ФНИСЦ РАН, 2021.
- 8. О долгосрочном научно-технологическом развитии России: монография / Под ред. Д. Р. Белоусова., И. Э. Фролова. М.: Динамик принт, 2022.
- 9. Образование, наука и бизнес: новые грани взаимодействия / Г. А. Ключарев, М. С. Попов, В. И. Савинков. М.: Институт социологии РАН, 2017.
- 10. Рейтинг инновационного развития субъектов Российской Федерации. Вып. 9 / В. Л. Абашкин, Г. И. Абдрахманова, С. В. Артемов и др.; под ред. Л. М. Гохберга, Е. С. Куценко. М.: ИСИЭЗ ВШЭ, 2024.
- 11. Суханова П. А. Модель региональной инновационной системы: отечественные и зарубежные подходы к изучению региональных инновационных систем // Вестник Пермского университета. Экономика. 2015. Вып. 4 (27). С. 92-102.
- 12. Тихонов А. В., Богданов В. С., Мерзляков А. А. Опыт дистанционного анализа реализации кластерной политики в региональном и отраслевом аспектах // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2014. № 5(4(20)). С. 52-65.
- 13. Тихонов А. В., Мерзляков А. А. Что мешает «прорывному» российскому проекту «Наука» стать действительно прорывным? // Научный результат. Социология и управление. 2020. Т. 6. № 4. С. 112- 127. DOI: 10.18413/2408-9338-2020-6-4-0-7.
- 14. Формат транзитивного университета в условиях глобальных, национальных и региональных вызовов: Коллективная монография / Под общей редакцией М. В. Богуславского. М.: Пробел-2000, 2020.
- 15. Фрумин И. Д., Овчарова Л. Н. Двенадцать решений для нового образования. Доклад центра стратегических разработок и Высшей школы экономики. М.: НИУ ВШЭ, 2018.
- 16. Чередниченко Г. А. Инженерная подготовка в структуре высшей школы и профессионального выбора молодежи // Социологические исследования. 2024. № 9. С. 89-99. DOI: 10.31857/S0132162524090082.
- 17. Cai Y. Neo-Triple Helix model of innovation ecosystems: Integrating triple, quadruple and quintuple helix models // Triple Helix. 2022. № 9 (1). P. 76-106. DOI: 10.1163/21971927-bja10029.
- 18. Cai Y., Etzkowitz H. Theorising the Triple Helix model: Past, present, and future // Triple Helix. 2020. № 7 (2-3). P. 189-226. DOI: 10.1163/21971927-bja10003.
- 19. Etzkowitz H. Innovation in Innovation: The Triple Helix of University-Industry-Government Relations // Social Science Information. 2003. № 42. Vol. 3. P. 293-337. DOI: 10.1177/05390184030423002.
- 20. Lundvall B.-A., Johnson B. The Learning Economy // Journal of Industry Studies. 1994. Vol. 1(2). P. 23-42. DOI:10.1080/13662719400000002.