- PII
- S30346010S0132162525070099-1
- DOI
- 10.7868/S3034601025070099
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 7
- Pages
- 94-109
- Abstract
- The peculiarities of the interaction of generations of university educational communities in the space of university science are studied. The purpose of the article is to identify the nature of the interaction between them and its impact on the development of the university scientific space. The substantial and structural-functional features of these communities as subjects of university science are considered. Quantitative characteristics of generational communities of scientific, pedagogical, administrative and managerial workers and students are given. Based on the materials of semi-structured interviews, the contradictions between the generations of educational communities in the university scientific space and the possibility of optimizing relations between them are determined. The conclusion is made about the special importance of scientific schools for the development of the university scientific space and generational educational communities. The specific results of the study revealed following factors influencing the state of university science: the resource potential of university generations, the established style of their interaction and interaction of university structures (managerial or academic), the organizational culture of universities, the availability of generational, group and community communication channels, tools for collective cohesion (corporate culture, climate of trust).
- Keywords
- поколенческие общности образовательные общности социальное взаимодействие университетское научное пространство развитие науки
- Date of publication
- 17.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 35
References
- 1. Аблажей А. М. Поколения в науке: опыт эмпирического анализа // Социология науки и технологий. 2010. Т. 1. № 2. С. 47–56.
- 2. Ablazhey A. M. (2010). Generations in Science: An Experimental Empirical Analysis. Sociologiya nauki i texnologij [Sociology of Science and Technology]. Vol. 1. No. 2: 47–56. (In Russ.)
- 3. Амбарова П. А. Научное наставничество в высшем образовании: коммуникативный подход к интерпретации // Социологические исследования. 2025. № 2. С. 40–51. DOI: 10.31857/S0132162525020044.
- 4. Ambarova P. A., Shabrova N. V. et al. (2023). Research Culture of Russian University Students. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. Vol. 32. No. 7: 96–116. DOI: 10.31992/0869–3617–2023–32–7–96–116. (In Russ.)
- 5. Ambarova P. A. (2025). Scientific mentoring in higher education: a communicative approach to interpretation. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 2: 40–51. DOI: 10.31857/S0132162525020044. (In Russ.)
- 6. Амбарова П. А., Шаброва Н. В. Студенты как партнеры научных проектов в российских вузах: возможности и барьеры // Социологическая наука и социальная практика. 2024. Т. 12. № 3. С. 56–75. DOI: 10.19181/snsp.2024.12.3.3.
- 7. Ambarova P. A., Shabrova N. V. (2024). Students as partners of research projects in Russian universities: opportunities and barriers. Sociologicheskaja nauka i social’naja praktika [Sociological science and practice]. Vol. 12. No. 3: 56–75. DOI: 10.19181/snsp.2024.12.3.3. (In Russ.).
- 8. Амбарова П. А., Шаброва Н. В. и др. Научно-исследовательская культура студентов российских университетов // Высшее образование в России. 2023. Т. 32. № 7. С. 96–116. DOI: 10.31992/0869-3617-2023-32-7-96-116.
- 9. Бабинцев В. П. Корпоративные отношения в российских вузах: разрыв традиции // Высшее образование в России. 2017. № 7. С. 26–35.
- 10. Babintsev V. P. (2017). Corporate relations in Russian universities: breaking with tradition. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. No. 7: 26–35. (In Russ.)
- 11. Балезина Е. А. Молодые преподаватели в современном вузе: социальная типизация // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2019. № 3. С. 65–75. DOI: 10.15593/2224–9354/2019.3.6.
- 12. Balezina E. A. (2019). Young teachers in a modern university: social typing. Vestnik PNIPU. Socialno-ekonomicheskie nauki [Bulletin of PNRPU. Social and Economic Sciences]. No. 3: 65–75. DOI: 10.15593/2224-9354/2019.3.6. (In Russ.)
- 13. Галынская Ю. С., Звягинцев В. В., Коростелева Н. А. Управление межпоколенческим конфликтом в образовательном пространстве вуза // Теория и практика общественного развития. 2021. № 7. С. 26–33. DOI: 10.24158/tipor.2021.7.3.
- 14. Galynskaya Yu.S., Zvyagintsev V. V., Korosteleva N. A. (2021). Managing the intergenerational conflict in the educational space of the university. Teoriya i praktika obshhestvennogo razvitiya [Theory and Practice of Social Development]. No. 7: 26–33. DOI: 10.24158/tipor.2021.7.3. (In Russ.)
- 15. Горшков М. К., Шереги Ф. Э., Тюрина И. О. Воспроизводство специалистов интеллектуального труда: социологический анализ. М.: ФНИСЦ РАН, 2023.
- 16. Gorshkov M. K., Sheregi F. E., Tyurina I. O. (2023). Reproduction of intellectual labor specialists: sociological analysis. Moscow: FNISC RAN. (In Russ.)
- 17. Дежина И. Г. Научная политика в России в 2018–2022 гг.: противоречивые сигналы // Социологический журнал. 2023. Т. 29. № 2. С. 132–149. DOI: 10.19181/socjour.2023.29.2.10.
- 18. Dezhina I. G. (2023). Russia’s Science Policy in 2018–2022: Controversial Signals. Sotsiologicheskiy zhurnal [Russian Sociological Journal]. Vol. 29. No. 2: 132–149. DOI: 10.19181/socjour.2023.29.2.10. (In Russ.)
- 19. Дуракова И. Б., Майер Е. В. Успешность работников старших возрастов как вызов высшей школе // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 6. С. 144–155. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-6-144-155.
- 20. Durakova I. B., Mayer E. V. (2021). Success and Development of Older Workers as a Challenge to Higher Education. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. Vol. 30. No. 6: 144–155. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-6-144-155. (In Russ.)
- 21. Зборовский Г. Е. Избранное: 1972–2022. Екатеринбург: Гуманитарный ун-т, 2023.
- 22. Zborovsky G. E. (2023). Selected: 1972–2022. Yekaterinburg: Gumanitarnyi un-t. (In Russ.)
- 23. Зборовский Г. Е., Амбарова П. А. Научно-педагогические работники в современной России: теория и биография социальной общности. Екатеринбург: Гуманитарный ун-т, 2024.
- 24. Zborovsky G. E., Ambarova P. A. (2024). Scientific and pedagogical workers in modern Russia: theory and biography of a social community. Yekaterinburg: Gumanitarnyi un-t. (In Russ.)
- 25. Zborovsky G. E., Ambarova P. A. et al. (2018). Formation of a nonlinear system of higher education in a macroregion. Yekaterinburg: Gumanitarnyi un-t. (In Russ.)
- 26. Зборовский Г. Е., Амбарова П. А. Социология высшего образования. Екатеринбург: Гуманитарный ун-т, 2019.
- 27. Zborovsky G. E., Ambarova P. A. (2019). Sociology of Higher Education. Yekaterinburg: Gumanitarnyi un-t. (In Russ.)
- 28. Козырева П. М., Смирнов А. И. Взаимодействие поколений в современной России: эволюция сближения // Социологические исследования. 2021. № 11. С. 49–60. DOI: 10.31857/S013216250014949-6.
- 29. Kozyreva P. M., Smirnov A. I. (2021). Interaction of Generations in Modern Russia: An Evolving Rapprochement. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 11: 49–60. DOI: 10.31857/S013216250014949-6. (In Russ.)
- 30. Курбатова М. В., Каган Е. С. Оппортунизм преподавателей вузов как способ приспособления к усилению внешнего контроля деятельности // Journal of Institutional Studies (Журнал институциональных исследований). 2016. Т. 8. № 3. С. 116–136.
- 31. Kurbatova M. V., Kagan E. S. (2016). Opportunism of university teachers as a way of adapting to strengthening external control of activities. Zhurnal institucionalnyh issledovanij [Journal of Institutional Studies]. Vol. 8. No. 3: 116–136. (In Russ.)
- 32. Литвинюк А. А., Шубенкова Е. В. и др. G-менеджмент в системе управления персоналом академической организации // Лидерство и менеджмент. 2021. Т. 8. № 1. С. 161–174.
- 33. Litvinyuk A. A., Shubenkova E. V. et al. (2021). G-management in the personnel management system of an academic organization. Liderstvo i menedzhment [Leadership and Management]. Vol. 8. No. 1: 161– 174. DOI: 10.18334/lim.8.1.111551. (In Russ.)
- 34. Мангейм К. Очерки социологии знания. Проблема поколений – состязательность – экономические амбиции. М.: ИНИОН РАН, 2000.
- 35. Mannheim K. (2000). Essays on the sociology of knowledge. The problem of generations – competitiveness – economic ambitions. Moscow: INION RAN. (In Russ.)
- 36. Московчук Л. С. О проблеме поколений в науке // Информация – Коммуникация – Общество. 2013. Т. 1. С. 124–126.
- 37. Moskovchuk L. S. (2013). On the problem of generations in science. Informaciya – Kommunikaciya – Obshhestvo [Information–Communication–Society]. Vol. 1: 124–126. (In Russ.)
- 38. Нархов Д. Ю. Взаимодействие вузовских образовательных общностей в университетском научном пространстве // Высшее образование в России. 2024. Т. 33. № 2. С. 9–30. DOI: 10.31992/0869-3617-2024-33-2-9-30.
- 39. Narkhov D. Yu. (2024). Interaction of Educational Communities of Higher Education in the University Scientific Area. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. Vol. 33. No. 2: 9–30. DOI: 10.31992/0869-3617-2024-33-2-9-30 (In Russ.)
- 40. Попова И. П. Научные школы в представлениях ученых // Социологические исследования. 2023. № 12. С. 32–43. DOI: 10.31857/S013216250029335-1.
- 41. Popova I. P. (2023). Scientific Schools in the Views of Scientists. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 12: 32–43. DOI: 10.31857/S013216250029335-1. (In Russ.)
- 42. Попова И. П. Формирование карьерного старта в науке: влияние семьи и социального контекста // Социологические исследования. 2021. № 12. С. 101–112. DOI: 10.31857/S013216250017245-2.
- 43. Popova I. P. (2021). Formation of a Career Start in Sciences: The Influence of Family and Social Context. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No 12: 101–112. DOI: 10.31857/S013216250017245-2. (In Russ.)
- 44. Пугач В. Ф. Еще раз о возрасте преподавателей в российских вузах: старые проблемы и новые тенденции // Высшее образование в России. 2023. Т. 32. № 3. С. 118–133. DOI: 10.31992/0869-3617-2023-32-3-118-133.
- 45. Pugach V. F. (2023). One More Time about the Age of Teachers in Russian Universities: Old Problems and New Trends. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. Vol. 32. No. 3: 118–133. DOI: 10.31992/0869-3617-2023-32-3-118-133. (In Russ.)
- 46. Радаев В. В. Миллениалы. Как меняется российское общество. М.: ВШЭ, 2019.
- 47. Radaev V. V. (2019). Millennials. How Russian society is changing. Moscow: VSE. (In Russ.)
- 48. Резник С. Д., Черниковская М. В. Развитие интереса студенческой молодежи к научному поиску: опыт и проблемы регионального университета // Вестник КемГУ. Политические, социологические и экономические науки. 2020. Т. 5. № 2. С. 186–194. DOI: 10.21603/2500-3372-2020-5-2-186-194.
- 49. Reznik S. D., Chernikovskaya M. V. (2020). Development of Student Interest in Scientific Research: Experience and Problems of a Regional University. Vestnik KemGU. Politicheskie, sociologicheskie i ekonomicheskie nauki [KemSU Bulletin. Political, sociological and economic sciences]. Vol. 5. No. 2: 186–194. DOI: 10.21603/2500-3372-2020-5-2-186-194. (In Russ.)
- 50. Сорокин П. А. Социальная мобильность / Пер. с англ. М. В. Соколовой. М.: Academia: LVS, 2005.
- 51. Sorokin P. A. (2005). Social mobility. Trans. from Eng. by M. V. Sokolova. Moscow: Academia; LVS. (In Russ.)
- 52. Фёдоров А. А., Илалтдинова Е. Ю., Фролова С. В. «Конвенция поколений» в новом мире образования // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 7. С. 28–38. DOI: 10.31992/0869-3617-2018-27-7-28-38.
- 53. Fedorov A. A., Ilaltdinova E. Yu., Frolova S. V. (2018). Convention of Generations in the New World of Education. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. 2018. Vol. 27. No. 7: 28–38. DOI: 10.31992/0869-3617-2018-27-7-28-38. (In Russ.)
- 54. Формирование нелинейной системы высшего образования в макрорегионе. Екатеринбург: Гуманитарный ун-т, 2018.
- 55. Шаброва Н. В., Амбарова П. А. Публикационная активность студентов российских вузов // Образование и наука. 2023. Т. 25. № 9. С. 171–196. DOI: 10.17853/1994-5639-2023-9-171-196.
- 56. Shabrova N. V., Ambarova P. A. (2023). Publication activity of Russian university students. Obrazovanie i nauka [Education and Science Journal]. Vol. 25 No. 9: 171–196. DOI: 10.17853/1994-5639-2023-9-171-196. (In Russ.)
- 57. Шматко Н., Волкова Г. Служба или служение? Мотивационные паттерны российских ученых // Форсайт. 2017. Т. 11. № 2. С. 54–66.
- 58. Shmatko N., Volkova G. (2017). Service or ministry? Motivational patterns of Russian scientists. Forsajt [Foresight]. Vol. 11. No. 2: 54–66. (In Russ.)
- 59. Юревич А. В. Четыре слагаемых мобилизации российской науки // Управление наукой: теория и практика. 2023. Т. 5. № 2. С. 157–165. DOI: 10.19181/smtp.2023.5.2.12.
- 60. Yurevich A. V. (2023). Four Components of the Mobilization of the Russian Sciences. Upravlenie naukoj: teoriya i praktika [Science Management: Theory and Practice]. Vol. 5. No. 2: 157–165. DOI: 10.19181/smtp.2023.5.2.12. (In Russ.)
- 61. Яницкий О. Н. Методология анализа динамики социальных систем // Научный результат. Социология и управление. 2019. Т. 5. № 1. С. 82–95. DOI: 10.18413/2408-9338-2019-5-1-0-7.
- 62. Yanitsky O. N. (2019). Methodology of the Analysis of the Social Systems Dynamics. Nauchnyj rezultat. Sociologiya i upravlenie [Research Result. Sociology and management]. Vol. 5. No. 1: 82–95. DOI: 10.18413/2408-9338-2019-5-1-0-7 (In Russ.)
- 63. Cilliers E. J. The challenge of teaching generation Z. // PEOPLE: International Journal of Social Sciences. 2017. No. 3(1). P. 188–198. DOI: 10.20319/pijss.2017.31.188198.
- 64. Duffy B. The Generation Myth: Why When You’re Born Matters Less Than You Think. N. Y.: Basic Books, 2021.
- 65. Meilani Y.-F.C.P., Tan J. D. et al. Motivating and Retaining Generation Z Faculty Members in Private Universities // Journal of Educational and Social Research. 2021. Vol. 11. No. 1. P. 245. DOI: 10.36941/jesr 2021–0022.
- 66. Polat S., Çelik Ç. Perspectives on Empowering Intergenerational Relations in Educational Organizations. IGI Global, 2023. DOI: 10.4018/978-1-6684-8888-1.
- 67. Soly N., Benny K. et al. Technological perspectives of education for generation Z and generation Alpha // Utkal Historical Research Journal. 2021. Vol. 34. No. 3: 153–64.
- 68. Stoyanova T., Markova M. Researching digitalization of the education: A case study of Bulgarian universities //
- 69. Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2022. Vol. 10. No. 1: 50–63. DOI: 10.9770/jesi.2022.10.1(2).
- 70. Strauss W., Howe N. The History of America’s Future, 1584 to 2069. N. Y.: Morrow, 1991.