- PII
- S0132162525020044-1
- DOI
- 10.31857/S0132162525020044
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 2
- Pages
- 40-51
- Abstract
- The article offers an interpretation of the phenomenon of scientific mentoring in higher education from the standpoint of communicative methodology. It is proved that such an interpretation helps to understand the meaning of scientific mentoring and correlate it with other practices of training young researchers (scientific supervisor, scientific school). Scientific mentoring is considered as a hybrid scientific and educational phenomenon reflecting the relationship between science and education in higher education, as well as the communicative relationship between scientific and educational cultures. The communicative interpretation of scientific mentoring is discussed in some aspects: its position in the system of formal and informal scientific communications, in symbolic communications of the academic environment, transmission of meanings and meanings to the younger generation, implicit knowledge, ethical norms and social emotions regulating activities and interaction in the scientific community. The importance of the communicative interpretation of scientific mentoring for the development of the sociology of higher education and the sociology of science, university management practices of science is shown.
- Keywords
- коммуникативный подход научное наставничество научные наставники молодые исследователи научное руководство наставническое коммуникативное сообщество смыслы научной деятельности
- Date of publication
- 16.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 19
References
- 1. Амбарова П. А. Целостность, структурность и функциональность повседневных практик научного наставничества как предмет микросоциологического анализа // Социологический журнал. 2023. Т. 29. № 4. С. 61–78.
- 2. Амбарова П. А., Шаброва Н. В. Институциональные модели научного наставничества над студентами российских вузов: организационно-управленческие аспекты // Университетское управление: практика и анализ. 2023. Т. 27. № 3. С. 5–16.
- 3. Амбарова П. А., Шаброва Н. В., Кеммет Е. В. Научный руководитель и научный наставник: обновление старых ролей и смыслов // Вестник Института социологии. 2024. Т. 15. № 4. С. 282–302.
- 4. Антоновский А. Ю. Понимание и взаимопонимание в научной коммуникации // Вопросы философии. 2015. № 2. С. 45–57.
- 5. Бедный Б. И., Рыбаков Н. В., Жучкова С. В. О влиянии институциональных трансформаций на результативность российской аспирантуры // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 11. С. 9–29.
- 6. Бохан Т. Г., Шабаловская М. В., Галажинская О. Н., Ульянич А. Л., Шухлова Ю. А., Заикина М. Д. Психологические барьеры в научно-исследовательской деятельности молодых ученых // Сибирский психологический журнал. 2016. № 62. С. 81–95.
- 7. Бурганова Л. А., Мягков Г. П. Образ научного сообщества: эволюция методологических репрезентаций // Вестник экономики, права и социологии. 2017. № 2. С. 139–146.
- 8. Гаврилова Е. В., Ушаков Д. В., Юревич А. В. Трансляция научного опыта и личностное знание // Социологические исследования. 2015. № 9. С. 28–35.
- 9. Гиндес Е. Г., Троян И. А., Кравченко Л. А. Наставничество в высшем образовании: концепция, модель и перспективы развития // Высшее образование в России. 2023. Т. 32. № 8–9. С. 110–129.
- 10. Григорьева А. В. Успешность аспирантов в области социальных наук: роль научного руководителя // Журнал социологии и социальной антропологии. 2021. Т. 24. № 4. С. 90–109.
- 11. Григорьева А. В., Тереньтьев Е. В. Научное руководство аспирантами: систематический обзор подходов к концептуализации и эмпирическому анализу // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25. № 1. С. 49–61.
- 12. Дворяткина С. Н., Щербатых С. В. Новые инструменты реализации наставничества в вузах Центра России // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2023. № 4. С. 12–17.
- 13. Демина Н. В. Институционализация в сообществе ученых: защита кандидатской диссертации как обряд перехода // Журнал социологии и социальной антропологии. 2005. № 1. С. 97–112.
- 14. Дудина Е. А. Наставничество как особый вид педагогической деятельности: сущностные характеристики и структура // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7. № 5. С. 25–36.
- 15. Зборовский Г. Е. К вопросу о применении концепции научно-образовательного знания в социологии // Вестник Института социологии. 2022. Т. 13. № 4. С. 94–114.
- 16. Комарова Г. А. Научное сообщество как междисциплинарное исследовательское поле // Политическая концептология. 2011. № 1. С. 133–150.
- 17. Кочемасова Л. А. Научное наставничество в образовательной практике студента педагогического вуза // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2021. Т. 18. № 1. С. 29–46.
- 18. Кулагин О. И., Гладких Е. Г., Казаковцева О. С., Кравцова Т. С., Николаева А. В. Анализ практик наставничества в науке // Университетское управление: практика и анализ. 2024. Т. 28. № 3. С. 123–135.
- 19. Осадчая Г. И., Юдина Т. Н. Опыт научного наставничества академических ученых // Вестник Южно-Российского государственного технического университета. Серия: Социально-экономические науки. 2023. Т. 16. № 3. С. 82–90.
- 20. Петров М. К. Научное творчество как социальный феномен // Научная мысль Кавказа. 2007. № 3. С. 3–12.
- 21. Поланьи М. Личностное знание: на пути к посткритической философии. М.: Прогресс, 1985.
- 22. Рассолова Е. Н., Максимова О. А. Закрытые исследовательские сообщества: повседневность в профессиональных коммуникациях разных поколений исследователей // Известия высших учебных заведений. Социология. Экономика. Политика. 2019. Т. 12. № 4. С. 67–75.
- 23. Селезнева А. В., Попова С. Ю. Наставничество молодых ученых: концептуальные основания и инструментально-технологические решения // Цифровой ученый: лаборатория философа. 2021. Т. 4. № 3. С. 19–43.
- 24. Соколов М. Наука как церемониальный обмен: теория пространств внимания, академического статуса и символической борьбы // Социологическое обозрение. 2021. Т. 20. № 3. С. 9–42.
- 25. Строгецкая Е. В., Бетигер И. Б. Вовлечение студентов в науку в фокусе социологического анализа // Дискурс. 2024. Т. 10. № 1. С. 56–72.
- 26. Стромов В. Ю., Сысоев П. В. Модель организации научно-исследовательской деятельности студентов в вузе // Высшее образование в России. 2017. № 10. С. 75–82.
- 27. Юдин Г. Б. Иллюзия научного сообщества // Социологическое обозрение. 2010. Т. 9. № 3. С. 57–84.
- 28. Bakioğlu A., Keser S., Korumaz M., Didin Ala S. (2022) A phenomenological research on the role of emotional orientation in academics’ professional lives. Journal of Pedagogical Research. Vol. 6. № 1. URL: https://dx.doi.org/10.33902/JPR.2022175848
- 29. Dolgaleva A. V. (2024) Emotional labour of university teachers in the context of academic capitalism: therapeutic ethos and communicative norms and practices with students (case study of two universities). Журнал исследований социальной политики. Т. 22. № 1. С. 79–90.
- 30. Merton R. (1977) The Sociology of Science: An Episodic Memoir // Merton R., Gaston J. The Sociology of Science in Europe. Carbondale: Southern Illinois University Press. P. 3–145.
- 31. Meuleners J. S., Neuhaus B. J., Eberle J. (2022) Basic needs support and achievement emotions in daily research of life scientists considering academic positions. Frontiers in Education. 2022. Vol. 7. URL: https://doi.org/10.3389/feduc.2022.868752
- 32. Rager K. B. (2005) Compassion Stress and the Qualitative Researcher. Qualitative Health Research. 2005. Vol. 15. № 3. P. 423–430.
- 33. Ritchie T. S., Rossiter D. L., Opris H. B., Akpan I. E., Oliphant S., McCartney M. How do STEM graduate students perceive science communication? Understanding science communication perceptions of future scientists. PLoS One. 2022. 17(10): e0274840.