- PII
- S0132162525030102-1
- DOI
- 10.31857/S0132162525030102
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 3
- Pages
- 118-131
- Abstract
- Socialization theories assign an important role to parents in transmitting values to subsequent generations. Existing studies reveal the transmission of basic life values from parents to children, although the results differ regarding the roles of father and mother in the formation of work values. This study is aimed at increasing knowledge about the nature of transmission of attitudes to work along the maternal and paternal lines. Based on the analysis of 38 interviews with university students aged 18 to 24 with work experience, conclusions were made regarding the explicit two-directional role of father in shaping work values, as well as the multifaceted influence of mother on worldview and her implicit effect on ideas about the significant characteristics of work. In two-parent families, the substantive meaning of work and intrinsic work values are more likely to be transmitted within the framework of communication between the parent most involved in the labor market (often father), who, in addition to his professional activities, manages to build trusting and emotionally charged relationships with a child, a potential future participant of the labor market, and also to convey a positive image of interest for profession and its social significance. Fatherhood with less involvement in communication with children and motherhood with a strong commitment to work (usually because of raising a child alone) involuntarily deprive a child of an orientation toward a meaningful approach to work. These theses are theoretically substantiated by the approach of N. Fligstein and D. McAdam, who stressed the importance of interpersonal interactions and social skills in the context of the transfer of significant meanings and fundamental ideas about various aspects of life between people.
- Keywords
- трудовые ценности внутренние и внешние ценности мотивация отцовство материнство культурная трансмиссия
- Date of publication
- 16.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 14
References
- 1. Вебер М. Хозяйство и общество: очерки понимающей социологии. М.: ВШЭ, 2016.
- 2. Вяткин Б. А., Хотинец В. Ю., Кожевникова О. В. Межпоколенная трансмиссия ценностей в современном поликультурном мире // Образование и наука. 2022. № 24(1). С. 135–162.
- 3. Галяпина В. Н., Лебедева Н. М. Трансмиссия ценностей и психологическое благополучие подростков: трехпоколенное исследование русских и осетин в республике Северная Осетия – Алания // Культурно-историческая психология. 2019. № 15(2). С. 43–53.
- 4. Гуриева С. Д., Юмкина Е. А., Васина Е. А., Кузнецова И. В. Ценностные ориентации в семье: социально-психологический анализ // Социальная психология и общество. 2024. № 15(3). № 38–59.
- 5. Дубров Д. И., Татарко А. Н. Межпоколенная трансмиссия ценностей в городской и сельской среде // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2016. Т. 13. № 2. С. 299–309.
- 6. Карпова В. М. Особенности межпоколенной трансляции семейных ценностей // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2019. № 25(3). С. 117–139.
- 7. Лебедева Н. М., Татарко А. Н. Ценности культуры и развитие общества. М.: ВШЭ, 2007.
- 8. Магун В. С. Динамика трудовых ценностей российских работников, 1991–2004 гг. // Российский журнал менеджмента. 2006. № 4(4). С. 45–74.
- 9. Магун В. С. Эволюция базовых ценностей российского населения, 2006–2021 годы // Социологические исследования. 2024. № 12. С. 44–58.
- 10. Поплавская А. А. Будущая работа глазами студентов российских вузов: дифференциация образа работы в межрегиональной перспективе // Мир России. Социология. Этнология. 2023. Т. 32. № 1. С. 61–86.
- 11. Радаев В. В. Миллениалы. Как меняется российское общество. М.: ИД ВШЭ, 2019.
- 12. Рощин С. Ю., Рудаков В. Н. Совмещение учебы и работы студентами российских вузов // Вопросы образования. 2014. № 2. С. 152–179.
- 13. Рожкова К. В., Рощин С.Ю., Травкин П. В. От совмещения учебы с работой к совмещению работы с учебой? Изменение модели российского высшего образования // Вопросы образования. 2024. № 2. С. 286–322.
- 14. Флигстин Н., Макадам Д. Теория полей. М.: ИД ВШЭ, 2022.
- 15. Черепова А. А. Междисциплинарный подход к определению понятия «культурная трансмиссия» // Общество: философия, история, культура. 2016. № 8. С. 99–101.
- 16. Чернова Ж. Репрезентации отцовства: социологический анализ блогов // Интеракция. Интервью. Интерпретация. 2018. № . 15. С. 6–23.
- 17. Черныш М. Ф. Трансмиссия культурного капитала и социальная мобильность // Социологические исследования. 2013. № 8. С. 42–53.
- 18. Barni D., Alfieri S., Marta E., Rosnati R. Overall and unique similarities between parents’ values and adolescent or emerging adult children’s values // Journal of adolescence. 2013. Vol. 36. № 6. P. 1135–1141.
- 19. Boehnke K., Hadjar A., Baier D. Parent-child value similarity: The role of zeitgeist // Journal of Marriage and Family. 2007. Vol. 69. № 3. P. 778–792.
- 20. Cemalcilar Z., Secinti E., Sumer N. Intergenerational transmission of work values: A meta-analytic review // Journal of youth and adolescence. 2018. Vol. 47. P. 1559–1579.
- 21. Degner J., Dalege J. The apple does not fall far from the tree, or does it? A meta-analysis of parent–child similarity in intergroup attitudes // Psychological bulletin. 2013. Vol. 139. No. 6. P. 1270.
- 22. Frodi A., Bridges L., Grolnick W. Correlates of mastery-related behavior: A short-term longitudinal study of infants in their second year // Child development. 1985. Vol. 56. No. 5. P. 1291–1298.
- 23. Johnson M. K., Sage R. A., Mortimer J. T. Work values, early career difficulties, and the US economic recession // Social psychology quarterly. 2012. Vol. 75. № 3. P. 242–267.
- 24. Kalleberg A. L. Work values and job rewards: A theory of job satisfaction // American sociological review. 1977. Vol. 42. № 1. P. 124–143.
- 25. Kraaykamp G., Cemalcilar Z., Tosun J. Transmission of work attitudes and values: Comparisons, consequences, and implications // The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. 2019. Vol. 682. № 1. P. 8–24.
- 26. Kulik L. The impact of social background on gender-role ideology: Parents’ versus children’s attitudes // Journal of family issues. 2002. Vol. 23. № 1. P. 53–73.
- 27. Lepshokova Z. H., Galyapina V. N., Lebedeva N. M. The impact of religious identity and perceived psychological closeness on parent-child value similarity in different religious contexts. Psychology // Journal of the Higher School of Economics. 2016. Vol. 13. № 2. P. 223–239.
- 28. Malinen K., Rönkä A., Sevón E., Schoebi D. The difficulty of being a professional, a parent, and a spouse on the same day: Daily spillover of workplace interactions on parenting, and the role of spousal support // Journal of prevention & intervention in the community. 2017. Vol. 45. № 3. P. 156–167.
- 29. Milevsky A., Schlechter M., Klem L., Kehl R. Constellations of maternal and paternal parenting styles in adolescence: Congruity and adjustment // Marriage and Family Review. 2008. № 44. P. 81–98.
- 30. Musick K., Meier A., Flood S. How parents fare: mothers’ and fathers’ subjective well-being in time with children // American Sociological Review. 2016. Vol. 81. № 5. P. 1069–1095.
- 31. Pagano M. E., Hirsch B. J., Deutsch N. L., McAdams D. P. The transmission of values to school-age and young adult offspring: Race and gender differences in parenting // Journal of feminist family therapy. 2003. Vol. 14. № 3–4. P. 13–36.
- 32. Roest A. M.C., Dubas J. S., Gerris J. R.M. Value transmissions between fathers, mothers, and adolescent and emerging adult children: The role of the family climate // Journal of Family Psychology. 2009. Vol. 23. № 2. P. 146–155.
- 33. Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. // Contemporary educational psychology. 2000. Vol. 25. № 1. P. 54–67.
- 34. Ryan R. M., Grolnick W. S. Origins and pawns in the classroom: Self-report and projective assessment of individual differences in children’s perceptions // Journal Personality and Social Psychology. 1986. Vol. 20. № 5. P. 550–558.
- 35. Trommsdorff G. Intergenerational relations and cultural transmission. In Cultural transmission: Psychological, developmental, social, and methodological aspects, ed. Ute Schönpflug. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. P. 126–60.
- 36. Twenge J. M., Campbell S. M., Hoffman B. J., Lance C. E. Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing // Journal of Management. 2010. Vol. 36. № 5. P. 1117–1142.