- PII
- S0132162525040077-1
- DOI
- 10.31857/S0132162525040077
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 4
- Pages
- 82-93
- Abstract
- The existence of stereotypes at universities that STEM majors are not for women creates an uncomfortable atmosphere and a feeling of outsiders for them. The study examines how women cope with an undesirable sexist environment finding ways to maintain personal status in the professional community. The article provides an overview of theoretical approaches and empirical studies of underrepresentation in STEM specialties and the existence of stereotypes that lead to situations of gender stigmatization of girls in the environment of IT departments. Based on 23 semi-formalized interviews with female students studying at a Computer Science major of one of highly rated Moscow universities, the situation of stigmatization of female students in the educational process is studied. The result of the study is the systematization of practices for coping with gender stigmatization in the educational environment and the construction of a continuum of these practices from eight types of justifying gender stigma for girls to resistance to it and the collective construction of a mechanism for equalizing the positions of girls and boys.
- Keywords
- STEM IT-образование гендерные стереотипы гендерная дискриминация копинг-практики
- Date of publication
- 21.08.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 19
References
- 1. Антощук И. А. Продвигаясь по “трубе” STEM: систематический обзор литературы по гендерному неравенству в российской инженерной профессии // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2021. № 3. С. 57-87. DOI: 10.14515/monitoring.2021.3.1912.
- 2. Баскакова М. Е. Государственное регулирование занятости женщин и профессиональная сегрегация в российской сфере труда - 100 лет истории. Часть 1. 1918-1945 гг. // Вопросы теоретической экономики. 2023. № 3. С. 127-146. DOI: 10.52342/2587-7666VTE_2023_3_127_146.
- 3. Воронина Н. С. Женщины в STEM-профессиях в России: аспекты гендерного неравенства // Информационно--аналитический бюллетень (ИНАБ). 2022. № 1. С. 65-86. DOI: 10.19181/INAB.2022.1.3.
- 4. Гиллиган К., Снайдер Н. Почему патриархат все еще существует? М.: ИД ВШЭ, 2021.
- 5. Григорьева Н. С., Чубарова Т. В. Уйти нельзя остаться: формирование жизненных стратегий женщин, сменивших STEM-профессии // Женщина в российском обществе. 2018. № 4. С. 71-84. DOI: 10.21064/WinRS.2018.4.7.
- 6. Замятнина Е. С. Гендерные различия при выборе специальности в вузе в современной России // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2017. № 3. С. 163- 176. DOI: 10.14515/monitoring.2017.3.11.
- 7. Калабихина И. Е. Новые подходы к измерению представленности женщин в STEM-образовании и STEM-занятости в России // Женщина в российском обществе. 2017. № 1. С. 5-16. DOI: 10.21064/WinRS.2017.1.1.
- 8. Лебедева Н. В. Стереотипы как возможный предиктор непредставленности женщин в STEM: разработка и апробация опросника “Стереотипные представления в отношении STEM” // Образование и саморазвитие. 2023. Т. 18. № 2. С. 118-132. DOI: 10.26907/esd.18.2.09.
- 9. Малошонок Н. Г., Щеглова И. А., Вилкова К. А., Абрамова М. О. Гендерные стереотипы и выбор инженерно--технического направления подготовки // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 149- 186. DOI: 10.17323/1814-9545-2022-3-149-186.
- 10. Попова И. П. Гендерное равенство как фактор профессиональной карьеры в сфере науки и технологий // Мир России. 2021. № 30 (2). С. 98-122. DOI: 10.17323/1811-038X-2021-30-2-98-122.
- 11. Рябова Т. Б. Гендерные стереотипы и гендерная стереотипизация: методологические подходы // Женщина в российском обществе. 2001. № 3-4. С. 3-12.
- 12. Савинская О. Б., Лебедева Н. В. Почему женщины уходят из STEM: роль стереотипов // Женщина в российском обществе. 2020. № 2. С. 62-75. DOI: 10.21064/WinRS.2020.2.6.
- 13. Савинская О. Б., Мхитарян Т. А. Технические дисциплины (STEM) как девичий профессиональный выбор: достижения, самооценка и скрытый учебный план // Женщина в российском обществе. 2018. № 3. С. 34-48. DOI: 10.21064/WinRS.2018.3.4.
- 14. Хасбулатова О. А. Гендерные аспекты развития SТЕМ-образования в России // Женщина в российском обществе. 2016. № 3 (80). С. 3-15. DOI: 10.21064/WinRS.2016.3.1.
- 15. Acker J. Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations // Gender & Society. 1990. № 2(4). P. 139-158.
- 16. Bird S. R. Unsettling universities’ incongruous, gendered bureaucratic structures: A case-study approach // Gender, Work and Organization. 2010. № 2 (18). P. 202-230.
- 17. Blickenstaff C. J. Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? // Gender and Education. 2005. № 4(17). P. 369-386.
- 18. Britton D. M. The epistemology of the gendered organization // Gender & Society. 2000. № 14(3). P. 418-434.
- 19. Burke R. J., Mattis M. C. Women and minorities in science, technology, engineering, and mathematics: Upping the numbers. Cheltenham, England: Edward Elgar, 2007.
- 20. Ceci S. J., Williams W. M., Barnett S. M. Women’s Underrepresentation in Science: Sociocultural and Biological Considerations // Psychological Bulletin. 2009. № 135(2). P. 218-261.
- 21. Ceci S.J, Ginther D.K, Kahn S., Williams W. M. Women in Academic Science: A Changing Landscape // Psychological Science in the Public Interest. 2014. № 15(3). P. 75-141.
- 22. Correll S. J. Gender and the Career Choice Process: The Role of Biased Self--Assessments // American Journal of Sociology. 2001. № 106(6). P. 1691-1730.
- 23. Folkman S., Lazarus R., Dunkel--Schetter C., DeLongis A., Gruen R. Dynamics of a Stressful Encounter: Cognitive Appraisal, Coping, and Encounter Outcomes // Journal of Personality and Social Psychology. 1986. № 50(5). P. 992-1003.
- 24. Forman--Rabinovici A, Mandel H. The Prevalence and Implications of Gender Blindness in Quantitative Political Science Research // Politics & Gender. 2023. № 19(2). P. 482-506.
- 25. Gabay--Egozi L., Shavit Y., Yaish M. Gender differences in fields of study: The role of significant others and rational choice motivations // European Sociological Review. 2015. № 3(31). P. 284-297.
- 26. Goffman E. Stigma. London: Penguin, 1963.
- 27. Hakim С. Work--Lifestyle Choices in the 21st Century. Oxford: Oxford University Press, 2000.
- 28. Hobfoll S., Dunahoo C., Ben--Porath Y., Monnier J. Gender and coping: the dual-axis model of coping // Am. J. Community Psychol. 1994. No. 22(1). P. 49-82.
- 29. Kanter R. M. Men and Women of the Corporation. New York: Basic Books, 1977.
- 30. Makarova E., Aeschlimann B, Herzog W. The Gender Gap in STEM Fields: The Impact of the Gender Stereotype of Math and Science on Secondary Students’ Career Aspirations // Frontiers in Education. 2019. No. 60(4) P. 1-12.
- 31. Martin A. E., Phillips K. W. What ‘‘blindness” to gender differences helps women see and do: Implications for confidence, agency, and action in male-dominated environments // Organizational Behavior and Human Decision Processes. 2017. No. 142. P. 28-44.
- 32. Ong M. Body Projects of Young Women of Color in Physics: Intersections of Gender, Race, and Science // Social Problems. 2005. No. 4(52). P. 593-617. DOI: 10.1525/sp.2005.52.4.593 (дата обращения: 01.09.24).
- 33. Rhoton L. A. Distancing as a Gendered Barrier: Understanding Women Scientists’ Gender Practices // Gender & Society. 2011. No. 6(25). P. 696-716.
- 34. Rincon J. A., Ortiz J. E. Production of ignorance and the gender gap in STEM: an approach to engineering education // Sociología y Tecnociencia. 2021. No. 1(11). P. 139-159.
- 35. Rudenko N., Antoshchuk I., Maliushkin R., Zemnukhova L. Gender Equality Paradise Revisited: The Dynamics of Gender Disbalance in Russian Engineering from the Late Soviet Time to the 2010s // Engineering Studies. 2022. No. 14(1). P. 56-78.
- 36. Steele J. R., Reisz L., Williams A., Kawakami K. Women in mathematics: examining the hidden barriers that gender stereotypes can impose // Women and minorities in science, technology, engineering and mathematics: upping the numbers / Ed. by R. J. Burke, M. C. Mattis. Massachusetts: Edward Eglar, 2007.
- 37. Stoet G., Geary D. C. The Gender--Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education // Psychological Science. 2018. No. 4(29). P. 581-593.
- 38. Wilkins--Yel K.G., Simpson A., Sparks P. D. Persisting despite the odds: Resilience and coping among women in engineering // Journal of Women and Minorities in Science and Engineering. 2019. No. 4(25). P. 353-368.