- PII
- S30346010S0132162525050086-1
- DOI
- 10.7868/S3034601025050086
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 5
- Pages
- 90-99
- Abstract
- The advent of the digital era has transformed modern society from centralized hierarchical management structures to decentralized information networks that interconnect individuals, institutions, and states. The dominant metaphor of society has shifted from a pyramid to a rhizome. This transformation has made professional reputation a critical prerequisite for career success and professional development. This study employs the methodological framework of actor-network theory, particularly J. Law’s ontological turn, to explore the social dimensions of professional reputation as an independent actor. The research examines the interactions between reputation and its subject and between reputation and the general public. Professional reputation is conceptualized as the discursive assessment of an individual’s qualities and actions regarding professional success. Its sociality emerges through its integration into existing interaction systems, which shape public perceptions of professional reputation. These perceptions align with the internal needs of social groups, often diverging from the attributes that the individual associates with their reputation. From the perspective of actor-network theory, professional reputation functions as a dynamic network of interactions, where present assessments are shaped by records of past interactions and extrapolated into the future. The subject of reputation acts as a “translation center,” strategically leveraging these records to inform calculated actions. In the digital society, indicators of professional reputation span both the physical and social worlds. Quantitative metrics - such as the number of professional connections or rankings - combine with qualitative factors, such as the strength and significance of those connections, to shape the contours of professional reputation.
- Keywords
- профессиональная репутация репутационные индикаторы социальное акторно-сетевая теория цифровое общество
- Date of publication
- 11.12.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 39
References
- 1. Ботнарь Д. С., Сизганова Е. Ю. Формирование позитивной цифровой репутации органов государственной и муниципальной власти // Вестник Чебоксарского филиала РАНХиГС. 2020. № 4 (23). С. 92-99.
- 2. Бурдье П. Поле интеллектуальной деятельности как особый мир // Бурдье П. Начала. / Пер. с фр. Шматко Н. А. M.: Socio-Logos, 1994. С. 208-221.
- 3. Василенко Л. А., Мещерякова Н. Н. Социология цифрового общества: монография. Томск: Изд-во ТПУ, 2021.
- 4. Дорохова М. С. Социально-психологический механизм формирования репутации в условиях рыночных отношений: дис. … канд. психол. наук. М., 2009.
- 5. Захаров Н. Л. Организационное поведение государственных служащих. М.: ИД «Инфра-М», 2021.
- 6. Захаров Н. Л., Кузнецов А. Л., Воронцов А. В. и др. Методологические основания социологии управления // Вестник Пермского ун-та. Философия. Психология. Социология. 2023. Вып. 2. С. 251-267.
- 7. Иванов Д. В. Актуальная социология: веселая наука в поисках злых истин (окончание) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2010. № 3. С. 51-65.
- 8. Комоликова С. С. Понятие репутации в культурологическом аспекте // Вестник ЧелГУ. 2013. № 33 (324). С. 63-67.
- 9. Коулман Дж. Капитал социальный и человеческий // Общественные науки и современность. 2001. № 3. С. 122-139.
- 10. Курбангалиева Д. Л. Сравнительная характеристика терминов «имидж», «бренд» и «деловая репутация» в теории репутационной экономики // Электронный экономический вестник Татарстана. 2019. № 4. С. 44-51.
- 11. Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию / Пер. с англ. И. Полонской; под ред. С. Гавриленко. М.: Изд. Дом ВШЭ, 2014.
- 12. Ло Дж. После метода: беспорядок и социальная наука / Пер. с англ. С. Гавриленко, А. Писаревой, П. Хановой; науч. ред. перевода С. Гавриленко. М.: Изд-во Института Гайдара, 2015.
- 13. Родина Л. В. Профессиональная репутация как объект неимущественного права органов государственной власти и государственных гражданских служащих (сотрудников) // Образование и право. 2022. № 4. С. 174-176. DOI: 10.24412/2076-1503-2022-4-174-176.
- 14. Рягузова Е. В. Репутация личности: риски и опасности // Социальная психология и общество. 2014. № 3. С. 5-6.
- 15. Сафиуллин М. Р., Павлова Х. А. Репутация как один из драйверов развития территории // Электронный экономический вестник Татарстана. 2022. № 1. С. 15-21.
- 16. Сеин С. В. Оптимизация деловой репутации государственных служащих: психолого-акмеологический подход: дис. … канд. психол. наук. М., РАНХиГС, 2012.
- 17. Социально-экономический анализ инновационного управления цифровыми медиа-коммуникациями / Н. Л. Захаров, Н. Н. Покровская, Т. В. Сметанина и др. СПб.: Изд-во ВВМ, 2022.
- 18. Трубецкой А. В. Категория репутации в социально-политической коммуникации: дис. … д-ра психол. наук. М., 2006.
- 19. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию / пер. с англ. Д. Павлова, В. Кирющенко, М. Колопотина. М.: АСТ, 2004.
- 20. Шовен П. М. Социология репутаций // Отечественные записки. 2014. № 1. С. 85-99.
- 21. Bourdieu P. Les règles de l’art: genèse et structure du champ littéraire. Paris: Éditions du Seuil. 1992.
- 22. Branch T. Y., Origgi G., Morisseau T. Why Trust Raoult? How Social Indicators Inform the Reputations of Experts. Social Epistemology. Vol. 36(3). P. 299-316. 2022.
- 23. Callon M. Actor Network Theory // International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier Science Ltd. 2001. P. 62-66.
- 24. Coleman J. S. Foundations of Social Theory. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press. 1990.
- 25. Dumas M., Barker J. L., Power E. A. When does reputation lie? Dynamic feedbacks between costly signals, social capital and social prominence // Philosophical Transactions of the Royal Society. 2021. Vol. 376: 20200298. DOI: 10.1098/rstb/2020/02/98/.
- 26. Gandini A. Reputation, the Social Capital of a Digital Society // The Reputation Economy. London: Palgrave Macmillan. 2016. DOI: 10.1057/978-1-137-56107-7_3.
- 27. Goldman A. I. Experts: Which Ones Should You Trust? // Philosophy and Phenomenological Research. 2001. Vol. 63(1). P. 85-110.
- 28. Hamari J., Sjöklint M., Ukkonen A. The Sharing Economy: Why People Participate in Collaborative Consumption. Journal of the Association for Information Science and Technology. 2016. Vol. 67. P. 2047-2059.
- 29. Hearn A. Structuring Feeling: Web 2.0, Online Ranking and Rating, and the Digital ‘Reputation’ Economy // Ephemera. 2010. Vol. 10(3/4) P. 421-438.
- 30. Michel-Mata S., Kawakatsu M., Sartini J., et al. The Evolution of Private Reputations in Information-Abundant Landscapes // Nature. 2024. Vol. 634. P. 883-889.
- 31. Origgi G. What's New About ‘New Realism’? // Berlin Books. 2016.
- 32. Origgi G. The Social Indicators of the Reputation of an Expert. // Social Epistemology. 2022. Vol. 36(5). P. 541-549.
- 33. Redshaw T. What is Digital Society? Reflections on the Aims and Purpose of Digital Sociology // Socioiology. 2019. Vol. 54(2). P. 425-531. DOI:10.1177/0038038519880114.
- 34. Romano A., Giardini F., Columbus S., et al. Reputation and Socio-Ecology in Humans // Philosophical Transactions of the Royal Society. 2021. Vol. 376(1838): 20200295. DOI: 10.1098/rstb.2020.0295.
- 35. Tsvetkova M. The Effects of Reputation on Inequality in Network Cooperation Games // Philosophical Transactions of the Royal Society. 2021. Vol. 376(1838): 20200299.