- PII
- S30346010S0132162525070069-1
- DOI
- 10.7868/S3034601025070069
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 7
- Pages
- 53-66
- Abstract
- The method of sociological autobiographies was tested in the project "Life course of generation transitioned to adulthood in the 1990s" to obtain the data on the life course of generation using the 100 autobiographies written for survey purposes by randomly selecting respondents from the generation born in 1960–1975. The method provides rich data on the list and sequence of life events, interrelations with different life events, periods and domains, causal relationships and consequences of varying life decisions. Limitations of the autobiographical method to study a life course is low standardization and high variability in data quality between respondents – completeness, logical sequences, included and excluded events, evaluative judgments, motivations and emotions. Respondents feature different perceptions and autobiography standards formed on bases of their previous personal and general cultural experiences, different views on private and public information, and the sensitivity to topics and issues of major impact on the data quality. The method was sensitive to each component of the task – title of the document, design of the form, guiding instructions, it is also demanding for financial and organizational resources. Uniqueness of information which may be obtained using this method stimulates the search for solutions to overcome at least some of these weaknesses. The proposed solutions are using autobiographies as supplement to other survey methods as formalized questionnaires with no quantitative samples, follow-up in-depth interviews after analysis of autobiographies or online methods of whiteboard for interactive autobiographies and probing questions.
- Keywords
- жизненный путь метод автобиографий ретроспективные методы микросоциология социологические методы этапы жизненного пути
- Date of publication
- 17.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 24
References
- 1. Андреенкова А. В. Исследования жизненного пути – концептуальные и методологические подходы и решения // Социологическая наука и социальная практика. 2024a. Т. 12. № 1. С. 6–24.
- 2. Andreenkova A. V. (2024a) Life Course Studies – Conceptual and Methodological Approaches and Solution. Sociologicheskaja nauka i socialnaja praktika [Social science and social practice]. No. 12(1): 6–24. (In Russ.)
- 3. Андреенкова А. В. Жизненные выборы на разных этапах жизненного пути – автобиографии одного поколения // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2024b. № 3. С. 88–113.
- 4. Andreenkova A. V. (2024b) Life Choices on Different Stages of the Life Course – Authobiographies of One Generation. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i social’nye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 3: 88–113. (In Russ.)
- 5. Голофаст В. Б. Три слоя биографического повествования // Биографический метод в изучении постсоциалистических обществ / Под ред. В. Воронкова, Е. Здравомысловой. СПб.: ЦНСИ, 1997. С. 23–26.
- 6. Golofast V. B. (1997) Three Levels of Biographical Story. In: Biographical Method in Studying Postsoviet Socieites. Ed. by V. Voronkov, E. Zdravomyslova. St. Peterburg: TSNSI: 23–26. (In Russ.)
- 7. Дивисенко К. С. Биографический фонд как исследовательский ресурс социокультурных изменений // Петербургская социология сегодня. 2009. № 1. С. 113–130.
- 8. Divisenko К. С. (2009) Biographical Fund as Research Resource of Sociocultural Changes. Peterburgskaya sociologia segodnya [Peterburg sociology today]. No. 1: 113–130. (In Russ.)
- 9. Зайцева Ю. Е. Стратегии и стили конструирования идентичности в автобиографических Я-нарративах // Психологические исследования. 2017. 10(52). C. 3.
- 10. Zaitseva Y. E. (2017) Strategies and Style of Construction of Identities in Autobiographical I-narratives. Pshychologicheskie issledovaniya [Pshychological research]. No. 10 (52): 3. (In Russ.)
- 11. Козлова H. H. Методология анализа «человеческих документов» // Социологические исследования. 2004. № 1. С. 14–26.
- 12. Kozlova N. N. (2004) Metholodogy of the Analysis of “Human Documents”. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 1: 14–26. (In Russ.)
- 13. Рогозин Д. М. Биографический метод: обзор литературы // Социологические исследования. 2015. № 10. С. 120–129.
- 14. Rogozin Д. М. (2015) Biographical Method: Literature Review. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 10: 120–129. (In Russ.)
- 15. Рогозин Д. М. Столько не живут. Чему нас могут научить столетние старики. М.: Common place, 2021.
- 16. Рождественская Е. Ю. Биографический метод в социологии. М.: ВШЭ, 2012.
- 17. Rozhdestvenskaya E. Y. (2012) Biographical method in sociology. Moscow: VSHE. (In Russ.)
- 18. Розенталь Г. Реконструкция рассказов о жизни: принципы отбора, которыми руководствуются рассказчики в биографических нарративных интервью // Хрестоматия по устной истории. СПб.: ЕУ в СПб., 2003. С. 322–356.
- 19. Rosental G. (2003) Reconstruction of Stories about Life: Principles of Selection, which are Guided by Story-Tellers in the Biographical Narrative Interviews. Collection of oral history. St. Peterburg: EU v SPb.: 322–356. (In Russ.)
- 20. Рыбников Н. А. Биографии и их изучение. М.: Биографический ин-т, 1920.
- 21. Rybnikov N. A. (1920) Biographies and their study. Moscow: Biograficheskii in-t. (In Russ.)
- 22. Судьбы людей: Россия ХХ век: биографии семей как объект социологического исследования / Отв. ред. В. Семенова, Е. Фотеева. М.: РАН, 1996.
- 23. Faith of People: Russia ХХ century: Family Biographies as the Object of Sociological Study. (1996) Moscow: RAN. (In Russ.)
- 24. Цветаева Н. Н. Автобиографические нарративы как ресурс для изучения социально-культурных изменений // Петербургская социология сегодня. 2015. № 6. С. 490–499.
- 25. Tsvetaeva N. N. (2015) Authobiogrpahical Narratives as the Resource for Studying Socio-Cultural Changes. Peterburgskaya sociologia segodny [Peterburg sociology today]. No. 6: 490–499. (In Russ.)
- 26. Ярская-Смирнова Е. Р. Нарративный анализ в социологии // Социологический журнал. 1997. № 3. C. 38–61.
- 27. Yarskaya-Smirnova E.R. (1997) Narrative Analysis in Sociology. Soziologicheskiy zhurnal [Sociological journal]. No. 3: 38–61. (In Russ.)
- 28. Elder G. H. The life course paradigm: Social change and individual development // Examining lives in context: Perspectives on the ecology of human development / Ed. by P. Moen, G. H. Elder, K. Lüscher. American Psychological Association, 1995. P. 101–139.
- 29. Giele J. Z., Elder G. H. Jr. Methods of Life Course Research. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 1998.
- 30. Mills C. Wright the Sociological Imagination. Harmondsworth: Penguin Books, 1970.
- 31. Rowbotham S. Hidden from History. L.: Pluto, 1977.
- 32. Thomas W.I, Znanecki F. The Polish Peasant in Europe and America. Vol. III. University of Chicago Press, 1919.